با نزدیک شدن به سال نو بازار فروش ماهی‌های قرمز زینتی در سالن۱۴ میدان مرکزی میوه و تره‌بار تهران داغ می‌شود و جایی که تمام طول سال محل‌ تردد خودروهای حمل و توزیع میوه و سبزی است، رنگ و بوی عید به خود می‌گیرد.

ماهي قرمز

همشهری آنلاین-زهرا بلندی: اینجا تنها بازار فروش عمده ماهی قرمز در شهر تهران است که علاوه بر ماهی، اقلام دیگری همچون تنگ، سبزه، شمع، لوازم هفت‌سین و... هم در آن به فروش می‌رسد و مشتریانی از محله‌ها و شهرها به آن سر می‌زنند. با گذر از میان غرفه‌های میوه و سبزی که در سرتاسر میدان میوه و تره‌بار دیده می‌شوند به سالن۱۴ که محل عرضه ماهی قرمز است می‌رسیم. حوض‌های پلاستیکی سفیدرنگ و دیگ‌های بزرگ از جنس روی در کف راهرو سالن قرار گرفته و برای‌ تردد در اینجا باید از راهی باریک عبور کنیم. بخش قابل توجهی از غرفه‌های به هم پیوسته به فروش ماهی قرمز اختصاص دارد و تعدادی هم ملزومات سفره هفت‌سین مانند تنگ‌های شیشه‌ای، شمع، آکواریوم و... را عرضه می‌کنند.

«اکبر قربانی»از قدیمی‌های سالن عرضه ماهی قرمز در میدان مرکزی است که خودش در شمال کشور به تولید ماهی قرمز می‌پردازد. می‌گوید: «تولیدکنندگان ماهی‌های تزیینی بیشتر از شمال کشور و کاشان هستند و بعد از یک سال تلاش در پرورش ماهی قرمز، آنها را برای فروش به دست ماهی‌فروشان بازار مرکزی میوه و تره‌بار می‌رسانند.» 

شهر ماهی قرمزهای کوچولو | در تنها بازار عمده‌فروشی تهران چه می‌گذرد؟

از محله‌ها و شهرهای مختلف مشتری دارد

یکی برای خرید عمده به اینجا آمده تا در روزهای پایانی سال ماهی بفروشد و دیگری همراه فرزند خردسالش قصد خرید ماهی سفره هفت‌سین را دارد و تنها به ۲ماهی قرمزی که داخل کیسه فریزر گره خورده هستند کفایت می‌کند. شغل اصلی‌ مهدی، خریدار جوانی که از کرج به اینجا آمده، گل‌فروشی است و هر سال روزهای پایانی سال به فروش ماهی قرمز و ملزومات سفره هفت‌سین هم می‌پردازد. حین محاسبه قیمت هزار ماهی، تنگ ماهی و ملزومات هفت‌سینی که خریداری کرده است، می‌گوید: «چند سالی‌است که کارم همین است. ماهی‌ها را از اینجا خریداری می‌کنم و آنها را با سود ۲۰درصد مقابل مغازه‌ام به مردم می‌فروشم.»

حامد خریدار دیگر ساکن شهرری که از ۱۲سال پیش برای خرید عمده ماهی قرمز و لوازم هفت‌سین به اینجا می‌آید، بازار مرکزی را بهترین جا برای تهیه این اقلام می‌داند: «با وجودی‌که قیمت ماهی طی یکی ۲سال اخیر افزایش یافته و به همین دلیل خیلی‌ها از خرید ماهی قرمز برای سفره هفت‌سین صرف‌نظر می‌کنند، اما همچنان مشتریان خودش را هم دارد و با توجه به اینکه قیمت‌های این بازار از دیگر مراکز فروش ماهی قرمز مناسب‌تر است من هم ترجیح می‌دهم برای خرید به اینجا بیایم.»

درآمدزایی برای روزهای پایانی سال

تند و تیز خود را به چپ و راست سُر می‌دهد تا به تور نیفتد. تلاشش کارساز نیست و بالاخره مرد ماهی‌فروش موفق می‌شود به داخل دبه بزرگ پرآبی که برای مشتری‌‍‌ تدارک دیده، انتقالش دهد: «بفرما ۵۰۰تا شد. تمام. نفر بعدی. شما چند تا می‌خوای؟!‌» پسری جوان روی چهارپایه‌ای در دالان غرفه نشسته و ماهی‌های انتخابی مشتری را جدا می‌کند و درون دبه می‌ریزد. همه جور مشتری در اینجا یافت می‌شود. در هر غرفه دست‌کم ۲‌ـ ۳خریدار دیده می‌شوند.

سعید یکی از مشتریان است که برای خرید ماهی قرمز از اسلامشهر به اینجا آمده. کارمند یک شرکت است و تصمیم دارد روزهای پایانی امسال در محله‌اش ماهی قرمز بفروشد: «از طریق دوستانم با مرکز فروش ماهی قرمز آشنا شدم و تصمیم گرفتم با خرید عمده و فروش تکی آن بین اهالی محله درآمدی برای خودم ایجاد کنم. درست است که امکان دارد تعدادی از ماهی‌هایی که می‌خرم تلف ‌شوند و شاید آن‌طور که انتظار می‌رود به فروش نرسند، اما به حد کافی سود هم دارم.»

فروشندگان میوه، ماهی‌فروش می‌شوند

بیشتر غرفه‌داران سالن۱۴ کل سال را به فروش میوه و صیفی مشغول هستند و روزهای آخر سال به فروش ماهی قرمز روی می‌آورند. «رضا اربابی» یکی از غرفه‌داران این بازار است که به تبعیت از پدر وارد این شغل شده است: «حدود ۳۰سال است که شغلم فروش هندوانه و طالبی است و ۲۰روز پایانی سال ماهی قرمز می‌فروشم. ما این ماهی‌ها را اغلب از رشت و کاشان تهیه می‌کنیم و به‌صورت عمده به خریدارانی از محله‌های مختلف شهر یا شهرهای دیگر می‌فروشیم.»

برخی ملزومات دیگر سفره هفت‌سین هم در اینجا به فروش می‌رسد که نظر مشتریان زیادی را به خود جلب کرده‌است. اربابی در این‌باره می‌گوید: «با توجه به اینکه ماهی‌های این بازار به سراسر ایران عرضه می‌شوند، فروش عمده لوازم دیگری مانند تنگ ماهی، ظروف هفت‌سین، شمع و... هم در آن رایج است. فروشندگان، این اقلام را معمولاً از تولیدی‌های تهران، ورامین و اصفهان تهیه می‌کنند و به خریداران عرضه می‌کنند.»
 

کد خبر 663543

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha